Logo Festiwalu
31 LIPCA 2021

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej

Program koncertu

Wykonawcy:

Michał Markuszewski – organy

Flores Rosarum (żeński zespół wokalny)

Adrianna Bujak-Cyran, Liliana Pociecha, Anita Pyrek-Nąckiewicz, Katarzyna Śmiałkowska, Katarzyna Wiwer

 

 

Opis koncertu:

Ideą koncertu jest ukazanie piękna chorału gregoriańskiego, który zostanie zaprezentowany jako śpiew w swej czystej formie, a także jako temat służący za podstawę improwizacji organowej. Wysłuchamy czterech antyfon maryjnych oraz hymnu Ave Maris Stella. Wszystkie te śpiewy są bardzo stare, często pochodzą z pierwszego tysiąclecia naszej ery i są z pewnością starsze od ksiąg, w których zostały po raz pierwszy zapisane. Nie jest również łatwo z cała pewnością określić ich autorów, choć ci, których imiona są nam znane należą do najbardziej szacownych wówczas i sławnych autorów chrześcijańskiego świata. Każda z czterech antyfon będzie zaśpiewana w dwóch wersjach: wersji simplex, czyli prostej, gdzie temat jest ukazany w najprostszej, niezdobionej formie, oraz wersji solemnis, czyli uroczystej, gdzie śpiew jest dłuższy,  a pierwotna melodia jest kunsztownie i zdobnie opracowana. Program  zakończy hymn Ave Maris Stella, którego szczególnie urokliwa melodia i zwrotkowa forma od dawna inspirowała  kompozytorów, takich jak m.in. Felice Anerio, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Guillaume Dufay, William Byrd, Claudio Monteverdi, Girolamo Frescobaldi, Antonio Vivaldi, Antonín Dvořák, Edvard Grieg, Ferenc Liszt, Josquin des Prés, czy Josef Rheinberger. Ten wspaniały, zamykający koncert hymn, również zostanie ukazany w formie chorałowej oraz improwizowanej. Program koncertu dopełni również utwór otwierający koncert – fanfara Davida N. Johnsona.

 

Program:

 

David N. Johnson (1922–1987)

Trompet Tune in C-major

 

Antyfony maryjne oraz improwizacje organowe:

 

Antyfona Alma redemptoris Mater wersja simplex

(autor tekstu Herman z Reichenau XI w., śpiewana w okresie od 1. niedzieli Adwentu do Ofiarowania Pańskiego, 2 lutego)

Improwizacja organowa

Antyfona Alma redemptoris Mater wersja solemnis

 

Antyfona Ave Regina coelorum wersja simplex

(pochodzi z XII wieku, autor tekstu nieznany, śpiewana na zakończenie komplety od 3 lutego do Wielkiego Czwartku)

Improwizacja organowa

Antyfona Ave Regina coelorum wersja solemnis

 

Antyfona Regina caeli laetare wersja simplex

(pochodzi z XII w., autor tekstu nieznany, niekiedy przypisywana jest Grzegorzowi Wielkiemu lub Grzegorzowi V, śpiewana w okresie Wielkanocnym na zakończenie komplety lub w miejsce modlitwy Anioł Pański od Wigilii Paschalnej do niedzieli Zesłania Ducha Świętego włącznie)

Improwizacja organowa

Antyfona Regina caeli laetare wersja solemnis

 

Antyfona Salve regina wersja simplex

(tekst przypisywany Hermanowi z Reichenau XI w., śpiewana w okresie od Świętej Trójcy aż do Adwentu oraz w czasie pogrzebu)

Improwizacja organowa

Antyfona Salve regina wersja solemnis

 

Improwizacja organowa

 

Hymn Ave Maris Stella

(pochodzi najprawdopodobniej z IX w., autorstwo tekstu przypisywane jest m.in. Wenancjuszowi Fortunatowi (VI w.), śpiewany jest w Liturgii godzin, jako hymn II nieszporów w tekstach wspólnych o Najświętszej Maryi Pannie)

Improwizacja organowa finałowa