Logo Festiwalu
31 LIPCA 2021

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej

Michał Markuszewski oraz Flores Rosarum wystąpią 31 lipca

W tym roku, po rocznej przerwie związanej z pandemią koronawirusa, obchodzimy jubileusz – XX-lecie Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Zakopanem. W ramach wydarzenia odbędzie się szczególny koncert w Sanktuarium Najświętszej Rodziny. 31 lipca o godz. 20:00 wystąpi organista Michał Markuszewski wspólnie z żeńskim zespołem wokalnym Flores Rosarum. Gorąco zapraszamy!

Michał Markuszewski – organy

Michał Markuszewski urodził się w Warszawie. W 2004 roku ukończył z wyróżnieniem studia w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, w klasie organów prof. Joachima Grubicha, a także (w 2005 roku) w klasie fortepianu prof. Kazimierza Gierżoda. W 2007 roku ukończył studia (specjalizacja – improwizacja organowa) na Universität der Künste w Berlinie w klasie prof. Wolfganga Seifena. W 2008 roku ukończył studia podyplomowe w klasie mistrzowskiej prof. Christopha Bosserta w Hochschule für Musik w Würzburgu.
Do jego największych osiągnięć należą: II nagroda w konkursie Polskiej Muzyki Organowej XX wieku w Legnicy (1998), I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumii (2000) i wyróżnienie za najlepsze wykonanie utworów Jana Sebastiana Bacha oraz nagroda prezydenta miasta Gdańsk, III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Zurychu-Wiedikon (2007). W 2007 roku był stypendystą Ministra  Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Występował z recitalami na kilkudziesięciu międzynarodowych festiwalach w Polsce, na Litwie, Słowacji, Ukrainie, w Czechach, Holandii, Norwegii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz ponad 170 miastach w Niemczech.
Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach pod kierunkiem takich mistrzów jak: Guy Bovet, Aleksander Fiseyski, Julian Gembalski, Lorenzo Ghielmi, Jean Guillou, Bernhard Haas, Naji Hakim, Rudolf Innig, Edgar Krapp, Olivier Latry, Heribert Metzger, Peter Planyawski, Martin Sander, Christopher Stembridge.

Współpracował z wieloma wybitnymi solistami, Polskim Chórem Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis, chórem Camerata Varsovia, orkiestrą Camerata Janáček, orkiestrą Collegium instrumentale Bochum, orkiestrą Jeunesses Musicales. Dokonał również wielu nagrań płytowych (Organum Classics, Label Harp, DUX). Jego płyta nagrana na zabytkowych organach Kościoła Reformowanego w Warszawie (DUX 0707) nominowana była w dwóch kategoriach do nagrody FRYDERYK. Nagrywał również dla radia oraz telewizji.
Artysta ma na swoim koncie prawykonania współczesnej polskiej muzyki organowej, a także organowo-kameralnej. Od 2012 wykłada improwizację organową na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Flores Rosarum (wokalny zespół żeński)

Zespół wokalny Flores Rosarum (płatki róż) założyła w 2007 roku s. Susi Ferfoglia wraz z grupą śpiewaczek zafascynowanych muzyką św. Hildegardy z Bingen. To właśnie dzieła św. Hildegardy stały się od samego początku jednym z uprzywilejowanych repertuarów zespołu, co znalazło swój wyraz także w jego nazwie, nawiązującej do jednego z jej responsoriów. Interpretacja i propagowanie muzyki tej niezwykłej Świętej z nad Renu stała się elementem charakterystycznym, dzięki któremu zespół stał się rozpoznawalny w całej Polsce. Flores Rosarum wykonał scenicznie jedno z najciekawszych dzieł św. Hildegardy, moralitet „Ordo Virtutum”. Projekt ten zrealizował wraz z szwajcarskim zespołem Peregrina (kier. art. Agnieszka Budzińska-Bennett); jego premiera nastąpiła jesienią 2013 r. Z zespołem Peregrina miał okazję pracować i wystąpić również z późniejszym repertuarem wielogłosowym z archiwum polskich ss. benedyktynek.

Członkinie zespołu prowadzą ożywioną działalność artystyczną oraz naukowo-badawczą, co pozwala każdy projekt zacząć od zgłębiania rękopisu zawierającego wykonywane śpiewy. Poznanie średniowiecznych notacji oraz rozumienie kontekstów liturgicznych, historycznych oraz społecznych, w których powstały dane śpiewy, otwiera drogę interpretacji, która pragnie zostać wierna temu, co się znajduje w danym rękopisie. Flores Rosarum z chęcią sięga również po repertuar znajdujący się w polskich rękopisach liturgiczno-muzycznych.
Od wielu lat zajmuje się propagowaniem śpiewów zawartych w średniowiecznych rękopisach przechowanych
w Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej, w archiwach ss. benedyktynek ze Staniątek i ss. klarysek
z Krakowa oraz Starego Sącza. Owocem tych badań jest m.in. projekt „Żywot św. Stanisława według Wincentego z Kielczy”, powstanie płyty ze śpiewami staniąteckimi (Venite, exultemus Domino. Śpiewy Panien Benedytynek z Antyfonarza napisanego za przełożeństwa Ksieni Doroty Szreniawskiej – 1536 r.), projekt „Summum bonum amplum donum” prezentujący wielkoczwartkowy obrzęd umywania nóg w klasztorze
ss. klarysek w Krakowie z franciszkańskiego Graduału 205.

Oprócz intensywnej działalności koncertowej zespół angażuje się w inicjatywy propagujące wykonawstwo śpiewu gregoriańskiego w optyce semiologicznej także w ramach liturgii.

Organizatorem wydarzenia jest Miasto Zakopane i Zakopiańskie Centrum Kultury.

Dyrektorem festiwalu jest niezmiennie od 2018 roku Rafał Monita, menadżer kultury, propagujący muzykę m.in. na festiwalach Muzyka nad Zdrojami w Szczawnicy oraz Barok na Spiszu oraz poprzez wydawanie literatury muzycznej.